Fejetony, povídky, fotky a ostatní výsledky mé duševní práce ;)

Orel deváté legie - recenze

3. prosince 2011 v 23:55 | KatyRZ |  Recenze - knížky a příležitostně i nějaký film
Už od přečtení Avalonské série od Marion Zimmer Bradley, kdysi v dávnověku mého dospívání, mám ráda příběhy z doby dobývání Briátnie Římem. Viděla jsem krále Artuše z roku 2004 s Clivem Ownem a Keirou Knightley a celý film hodně rychle zapomněla. Nezanechal ve mně vůbec žádný dojem. Viděla jsem Centuriona a no… co vám budu povídat pamatuju si z něj jen tuny krve, další tuny krve, rozsekaná, přepůlená a jinak naporcovaná těla a pak tu ruskou modelku v roli Etain, co mi strašně připomínala Guineveru z Artuše, ačkoli tady nepatří ke "klaďákům" (nebo vlastně patří, záleží, jestli sympatizujete s Římem nebo jako já s Británií ;)). Když už musí cpát do historických filmů emancipované bojovnice, tak ať tak taky vypadají.

Tak a teď proč tak obsáhlý úvod. Orel deváté legie je první mezi filmy poslední desetiletky, které se zabývají tímto tématem, a který se mi líbil. Ale proč? Nikde žádné cákance krve a přesto plný smrti s nádechem mrazení v zádech. Nikde žádné modelky s oštěpy a dokonce ani romantická linie, a přesto vyvolává víc emocí než jeho předchůdci. Místy, v poslední době tak oblíbený, drsný realismus nahrazuje naivitou a patosem, a přesto mu to s chutí odpustíte, a dokonce ho proto můžete mít i rádi.

Konečně je tu zase sympatický Hrdina. Muž, který nevydrží pohled na zbytečnou smrt a bezprávý. Muž, který přijímá zodpovědnost za svá špatná rozhodnutí a je ochotný riskovat vlastní život, aby je napravil. Channing Tatum v roli Marcuse Flaviuse Aquily mě jedním slovem překvapil. Samozřejmě, že mám slabost pro některé zástupce druhého pohlaví, ale Tatuma jsem považovala za sice sympaťáka, ale taky za béčkaře (jasně, že jsem viděla Lets Dance, ale nikomu to neříkejte ;)). Marcuse jsem mu bez sebemenších potíží uvěřila.

Proč se nezmiňuji o druhém z dvojice hrdinů, o otrokovi Escovi, Britovi, který dluží Marcusovi život, a tak se stává jeho průvodcem na cestě za záchranou symbolu a rodinné cti? Asi proto, že se Jaime Bell vedle Tatuma překvapivě ztrácí a stává se nezajímavým. Stejně tak motivy jeho postavy jsou nejasné a vůbec část, ve které se objevil je o stupeň někde jinde, než začátek filmu. Tady to chtělo trošku lepší výkon, aby se tak proklamované přátelství stalo skutečností a ne jen něčím, o čem se mluví.

Pokud se dokážete ztotožnit s tím, že v jiných časech mohl symbol (zde římská orlice) pro lidi znamenat víc, než lidský život, pak už jste jen krůček od toho, abyste Marcuse neodsuzovali za jeho fanatický přístup ke cti a odvaze. Věří v to, v čem byl vychován a my se tak můžeme po dlouhé době konečně vrátit k příběhům, které jsme měli vždycky tak rádi. K příběhům, kdy čest znamená všechno, přátelství se nezrazuje a svět je černobílý (ano, když na konci bok po boku přistupuje Brit a Říman před stůl římského politika a oba odcházejí svobodní - nelze jinak, než vidět svět kde je jen zlo a dobro - nic mezi tím, v opačném případě protočíte oči v sloup ;)).

Jedna zásadní výtka by tu ovšem byla. Když už se to muselo s "dojemnými" flashbacky do Marcusova dětství tolik přehánět - proč se proboha musíme dívat na chlapce s blonďatými prstýnky, když Marcus má vlasy rovné a černé jako uhel?

1 člověk ohodnotil tento článek.