Fejetony, povídky, fotky a ostatní výsledky mé duševní práce ;)

Spisovatelé na blog.cz

18. února 2012 v 17:57 | KatyRZ

A víte, že celé tohle haló začalo proto, že jsme použili pro píšící blogery označení pisálek? Použít slovo spisovatel se nám zdálo příliš arogantní. Devalvující se to zdálo Edtih Holé (netřeba představovat) a myslím, že to v jejím případě je o způsobu jakým přemýšlí. Hodně by mohly napovědět její články Jak si správně přát.

Spousta těch, kteří byli na srdci blogu propírání - tzn. píšící blogeři - říkali, že se raději nazvou pisálky, než ze sebe dělat něco, co nejsou. A to i včteně Matta, kterého si nedávno vzal někdo do pusy tímto stylem: "Zato nevim nevim, jak se tím hrdlem věčnosti protáhnou všichni ti Matthiasové, Sikarové, Temnářky, a další velcí spisovatelé současnosti, kteří se tak ráčí titulovati." v komentářích zde. Matt byl přitom jedním z prvních, který napsal, že je slovo odpovídající, protože většina "pisálků" včetně jeho nic lepšího není. Nevšimla jsem si, že by se kdy Sikar, či Tereza sami titulovali spisovateli, ale kdyby ano - řekla bych, že odpovídají definici podle Standy. Pokud někomu leží v žaludku blog spisovatelů, pak vězte, že každý z nás byl osloven jeho původní autorkou Miselle s tím, že se jí líbí naše práce a chtěla by nás na tomto blogu prezentovat (bylo to poprvé, kdy jsem se s Miselle virtuálně setkala, takže opravdu nešlo o "protekci ze známosti"). Takže když to vezmeme kolem a kolem - dokonce splňují i další část definice - někdo je tímto slovem tituloval.



Jenže i já už začínám docházet k názoru, že tady pár lidí to pitomé slovo spisovatel naopak přeceňuje. Když se někdo věnuje intenzivně psaní literárních textů, snaží se zlepšovat a myslí to vážně, pak je spisovatelem byť začínajícím, či amatérským nebo třeba špatným. To slovo spisovatel totiž nic o kvalitě neříká.



Stejně jako o kvalitě nic neříká slovo fotograf a přesto jím jsem. Věnuju se focení víc jak patnáct let a nemyslím to s ním zdaleka tak vážně jako se psaním. Co bych totiž byla jiného? Blbeček s foťákem v ruce? "Každý amatér s foťákem, si dneska říká fotograf." Jistě, protože jím je - amatérským fotografem. Slovo fotograf nic neříká o tom, že se tím musím živit, proboha. A jak bylo už tisíckrát řečeno - živit se psaním je téměř nemožné.



Dubious cat tvrdí, že být hudebníkem můžete, ale spisovatelem ne, protože hrát se můžete naučit, zatímco psát ne. To jako vážně? Umělec jakéhokoli zaměření může být buď pouhý rutinér nebo něco víc. Buď budete se svou kapelou celý život hrát na městských plesech, protože jste se hrát naučili v hudební škole, cvičíte to, ale nemáte pro to tu jiskru. Nebo vyprodáte obrovskou halu. Se psaním je to stejné. (Mimochodem to co jsem právě napsala je podle mě pěkný nesmyls, protože v dnešní době není tolik důležité, jestli máte "jiskru", ale jestli se umíte prodat ;)).


Jestliže budu dělat tisíc věcí - fotit, psát, zpívat, hrát divadlo, malovat - a žádnou z nich nebudu myslet vážně, pak asi nebudu tvrdit, že jsem fotograf, spisovatel, herec a malíř. Ale pokud je to něco, čím žiju? Nejste náhodou arogantní spíš vy, kteří si myslíte, že nikdo tady nemá na nic, jen protože vy sami to nedokážete myslet dost vážně? Co kdybyste místo shazování ostatních, čapli svůj sen pevně mezi prsty a stali se tím, čím chcete být? To že si budete říkat spisovatel z vás spisovatele neudělá - jenže, kdo si tady takhle ve skutečnosti opravdu sám říká? Nějak tu vlnu nevole nemůžu pochopit.


Spousta těch lidí, které si berete do pusy, nejsou pouzí blogeři, kteří jednou za čas publikují článek na svém blogísku. Jsou to lidé, kteří mají za sebou neskutečnou spoustu práce a ano i snahy zviditelnit se. Myslíte si, že je to snadné? Vážně věříte, že dneska stačí prostě napsat geniální dílo a je jisté, že vám ho vydají? Nebylo tomu tak nikdy. I autoři, kteří jsou dnes považování za "geniální", byli za svého života přehlíženi. Takže říkám narovinu, že právě to znevažování hodin a hodin práce některých tady na blogu je to, co mě donutilo sepsat tohle veledílo.


Souhlasím se Standou v tom, že dneska je knih prostě moc. Každý chce psát a každému je to umožněno. Dokonce je každému umožněno i publikovat (stačí mít dost peněz). To je naprostá pravda. Přesto se v tom marastu jednou za čas objeví kniha, která stojí za přečtení a to znamená, že jsou stále lidé, kteří by měli psát. Jsem to já? Jste to vy? Kdo to může vědět? Kdo o tom rozhoduje?

Mimochodem dneska by měla být ukončena soutěž, ve které jsme se snažili hledat vhodné pojmenování pro amatérské spisovatele (a ano tentorkát poprvé zcela dobrovolně nahradím slovo pisálek, ne protože bych byla tak arogantní, ale protože jste mě prostě naštvali ;)). Hledali jsme jednoslovný název, který by byl libozvučný a vypovídající. Ještě máte čas, soutěže se zúčastnit.
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Arvari Arvari | E-mail | Web | 18. února 2012 v 18:26 | Reagovat

Jo, s tímhle souhlasím. Fakt. A vážně jsem doteď nepochopila, proč jen spisovatelství je tak elitní záležitost, že v začátečnický kategorii prostě není a existovat začíná až v elitní sféře. Zpěvák je taky zpěvák dřív, než nahraje desku, tak jakýpak copak. Jasně, nebudu si nejspíš říkat spisovatelka, kdybych si jen tak pro vlastní potěchu napsala do šuplíčku krátkou povídku, ale když šest let publikuju, byť na netu, a pracuju na publikaci knižní, a myslím to VÁŽNĚ... Proč nejsem začínající spisovatelka?

2 Daletth Daletth | E-mail | Web | 18. února 2012 v 18:26 | Reagovat

Nad tím nemá smysl se rozčilovat. Každý na to koukáme jinak a vždycky se najde nějaký rýpal, kterému se "to a to" nebude líbit. A vždycky se najde nějaký blbec, který tě propere, protože si na tobě potřebuje nahnat ego... :-(
Tohle jsou věci názoru a žádné definice na to nepomůžou a podle mého žádou nemůžeme brát ani vyloženě za bernou minci, protože kdo z nás má patent na rozum, že...? :-(
Ale musím říct, že už mám toho všeho docela dost a ty články na tohle téma a stupidní diskuze (omlouvám se za výrazy) mi už začínají lézt pěkně na nervy, takže tvé rozhořčení chápu...
A ta diskuze, na níž tu odkazuješ... Ta si snad ani komentář nezasluhuje. A nic proti Standovi, naživo vypadal jako sympaťák, ale píše tam zase jen o blogu (jasně, že někdo, kdo je na blogu by si měl (nebrat zcela doslovně) říkat bloger) a s blogem náš internetový svět nestojí ani nepadá a nehledá se jen označení pro BLOGERY, ježišikriste!! Pak nemá docházet ke zkreslování informací...
Mohla bych se tu rozepsat na sáhodlouhý román o tom, jak to vidím já, ale akorát bych si hnula žlučí...
Tohle jsou žabomyší války aneb, Katy něco zkusila a jak je vidět, všechno dobré musí být po zásluze potrestáno... Myslím, že příště se na něco podobného všichni vykašleme, než aby pak naše nápady a dobrá vůle dělat něco pro ostatní (nemyslím tím teď jen Projekt: KRITIKA, do budoucna se třeba mohlo objevit ještě něco dalšího) byly takto nesmyslně propírány... :-!

3 Verloren Verloren | Web | 18. února 2012 v 18:30 | Reagovat

Já jsem nečetla ani články u Edith, ani na Srdci blogu, jen jsem tak letmo nahlédla.
Ono s dnešními spisovateli a SPISOVATELI je to složité.
Ano, dnes píše velká spousta lidí. Na blogu obzvlášť - vždyť kolik náctiletých holek (a já mezi náctileté holky patřím, takže to není žádná urážka) píše povídky, které jsou jim ve velkém chváleny. Jenže - kam to povede? Pokud se pustí do románu, najde se pár pravidelných čtenářů, kteří budou žebrat o pokračování, ale nic víc. Aspoň jsem se ještě nikdy nesetkala s tím, že by tomu tak nebylo.
Já sama se už nějaký ten pátek potýkám s nutkáním začít psát, protože si dovoluju říct, že pokud jde o techniku psaní, tam by problém nebyl. Říkám si - když vydali knihu tomu a tamtomu, mně by ji vydali taky. Ale měla by v tom moři úspěch...?
A v tom to je. Nejspíš neměla, protože ORIGINÁLNÍ NÁPAD je to, co zatím postrádám. A kdybych si vymyslela jen další fantasy svět, kde by se vyskytovaly variace tvorů na způsob elfů, draků a nějaký ten čaroděj, díru do světa bych nejspíš neudělala.
Takže čekám. A neříkám si ani pisálek, ani spisovatel, říkám jen, že občas - zatím víceméně bez úspěchu - zkouším psát a zase to vzdávám.
(Nevím, nakolik jsem se vyjádřila k článku, jen jsem prostě cítila potřebu tohle všechno napsat. :-D)

4 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 18. února 2012 v 18:37 | Reagovat

No, já s můžu potrhat z té věty o protahování hrdlem věčnosti. To si snad dělá dotyčný prdel, ne? :-D

Já myslím, že v případě mé maličkosti je adekvátní se ptát, jestli se mi podaří vydat další román, nebo jestli se seknu na své prvotince, na nějaké zapisování s do čítanek mám ještě času jako husa klasu.

Jako bych se někdy spisovatelkou titulovala, maximálně tou začínající, což je dle mého adekvátní.

Ale tak dokud si mě lidé berou do huby a takto, znamená to, že jsem stále vidět a mám naději se nějak prosadit, že jo, takže mě to vlastně těší. 8-)

5 KatyRZ KatyRZ | Web | 18. února 2012 v 18:38 | Reagovat

[3]: Jenže ty patnáctileté holky budou jednou třicetileté a až jim bude třicet, budou mít za sebou patnáct let psaní... A tehdy třeba přijde ten dobrý nápad a ty zkušenosti jim dají možnost, ze svého psaní udělat něco víc. Nebo taky ne, ale kdo to dneska dokáže říct? Tenhle článek je ale také o tom, že na blozích je i spousta lidí, kteří nejsou zrovna patnáctileté začínající holky ;), ale lidi, kteří na svém psaní intenzivně makají ;).

6 agrenej agrenej | E-mail | Web | 18. února 2012 v 18:45 | Reagovat

Raz za čas se zastavím nad nějakým článkem a častokrát se jen divím nad maličkostmi, které lidem dokážou vadit. To se opravdu v tak hojné míře řeší taková blbost? Čím dál tím méně se divím, že vylézám ze své ulity do širého světa jen velmi zřídka. Jen je škoda, že někteří lidé, kteří mají tendenci se tolik trefovat do blbostí, mají před vlastním prahem tolik špíny, že musí stát na špičkách, aby viděli do dálky. (Tím nechci nikoho urazit, této skutečnosti jsem si všiml v okruhu lidí ve své blízkosti.)

No nic. Už bych jen rád KatyRZ poděkoval za čtivý článek a Všem, co si přečetli tyto řádky přeji mnoho zdaru do naplánovaných i neplánovaných aktivit. :-)

7 Dubious cat Dubious cat | Web | 18. února 2012 v 18:46 | Reagovat

Zrovna u tebe mám podezření na schopnosti stát se skutečnou spisovatelkou, protože psát opravdu umíš.
Všechno to je o tom, jak to slovo "spisovatel" chápeme, pro mě nebude pravým spisovatelem ani mistr Viewegh,tak nějak si nemyslím,že se jeho dílo udrží v povědomí tak dlouho jako třeba onoho Kafky.Je to středoproudová, oddychová literatura.
Mně jen přijde směšné, že si tady každý vydává knihy a označuje se za spisovatele, nebo je jím označován, i když je teprve před branami spisovatelství. Ten titul si podle mě ten člověk musí zasloužit. Ale dobře, řekněme že spisovatel existuje jako povolání, které může mít dneska každý,ale Spisovatelem může být jen někdo. Stejně jako cítím rozdíl mezi kameramanem a Kameramanem, zpěvačkou a Zpěvačkou... Nejde o nějakou závist, aroganci či tak, rozpoutala se tu na blogu diskuze, ke které má každý svobodné právo se vyjádřit ať už komentářem, nebo článkem. Já osobně si prostě myslím, že naučit se psát bez talentu nejde tak "snadno" jako třeba hraní  na hudební nástroj. Samozřejmě je rozdíl mezi tím, jak hraje Jimi Hendrix, který měl neuvěřitelný talent a netalentovaní Jan Novák, který si svůj um vydřel, ale u toho hudebnictví je to jednodušší v tom, že písničky se mohou psát kolektivně, nebo je napíše ten talentovaný člen/skladatel, ale knihu musí člověk napsat sám....

8 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 18. února 2012 v 19:07 | Reagovat

[7]: Kočko, můžu se tě zeptat, jak dlouho se na poli tvůrčího psaní pohybuješ? Já si myslím, že v psaní platí úplně to stejné jako v jakémkoliv jiném umění 10% talentu a 90% dřiny.

Ano, možná má někdo pozorovací dar nebo vyprávěcí dar, ale pokud se nenaučí řemeslu, tak napíše leda tak starou belu.

Analogicky v hudbě, nebo v malířství.

Já pořád nechápu, co ti na tom psaní přijde tak výlučného. 8-)

9 KatyRZ KatyRZ | Web | 18. února 2012 v 19:10 | Reagovat

[6]: Že jo? Nad tím se pozastavuju od začátku flamewaru s tím, že je to přeci jen slovo ;).

[7]: Díky za poklonu. Vážím si toho.
Já chápu jak to myslíš, ale je to pletení dvou věcí do jedné. Slovo spisovatel nehodnotí kvalitu, ale označuje činnost. Viewegh je právě jen rutinér, který se umí prodat, ale těžko bys uhádala, že není spisovatel ;).

Právě taková prohlášení jako tvoje "každý si tu vydává knihy" je právě to, co mě naštvalo. Ty si zřejmě neumíš představit kolik je za tím práce a taky zmařených nadějí, než se podaří alespoň nepatrná maličkost, nepatrný průlom, jedno vydání a taky kolik starostí. Zdá se mi, že občas odsuzuješ někoho za to, že si dovolí mít radost ze své práce a jejích výsledků jen proto, že ještě není profesionál. Každý musí někde začít a má přeci právo na to, aby se z každého svého malého dílčího úspěchu radoval. Nebo ne? Myslíš, že by bylo lepší, každý svůj úspěch odbýt jako bezvýznamný, dokud nebude opravdu významný i podle... no jo podle koho vlastně? Kde by pak byla nějaká radost z té činnosti? Vzpomněla jsem si teď na náš rozhovor na křestu Hladových přání, abys věděla o čem je řeč. To není arogance těch lidí, to je jejich snaha něčeho dosáhnout, být lepší a taky ta radost z toho, potřeba se podělit...

10 Dubious cat Dubious cat | Web | 18. února 2012 v 19:57 | Reagovat

[8]: Dva roky to studuji na VŠ,sama si o sobě nemyslím,že bych právě měla ten talent, takže se hrdě hlásím ke slovu "bloger", nejsem ani pisálek ,ani psavec...Možná jsem až příliš zasažená svým studiem, a proto si pod tím slovem představuji něco/někoho jiného než ty, nebo Katy, chápu Standův postoj a souhlasím s ním, v podstatě.

[9]: Ale Katy, tady přece nejde o Terezu, Sikara a jiné lidi ,kteří mají něco vydáno knižně, já mám taky pohádky a ilustrace v Kulíšcích. Tady jde o ty děti, co ve třinácti píšou knihy, vydávají je a nazývají se spisovateli. Já vám všem přeji, aby se vaše práce dostala do povědomí, abyste se stali spisovateli, rozhodně vaši snahu nechci shazovat!

11 Zuppidu Zuppidu | Web | 14. března 2012 v 19:20 | Reagovat

Ahojky, máš moc pěkný blog :))) Mohla bych tě požádat o pomoc s mým webem? :) Teprve rozjíždím web. A nějak se mi nedaří nalákat na něj lidi. Byla bych ti vděčná. Moc děkuji! :)) :-) A přeji mnoho úspěchů na blogu :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama